Klimatmigration - en konsekvens av en varmare värld

En gemensam mycket pedagogisk utställning av kurserna Migration och social hållbarhet och kurs i Hållbar utveckling på Röda Korsets folkhögskola
Publicerad: 01 dec 2023

Superviktig utställning om klimatförändringarnas konskvenser

Varje läsår brukar kurserna Migration och social hållbarhet göra ett projektarbete tillsammans med kursen i Hållbar utveckling. Ofta och även i år resulterade samarbetet i en pedagogisk och kreativ utställning om klimatmigration, ett ämne som båda kurserna har fördjupat sig i.

Hela världen hänger ihop

Alla länder kommer att påverkas, och påverkas redan i allra högsta grad, av de klimatförändringar som följer av en uppvärmd värld. På utställningen lyftes olika aspekter av en global förändring som till exempel torkans konsekvenser, extremväder och höjningen av havsnivåerna till följd av bland annat smältande glaciärer.

Vernissage för hela skolan

När utställningen var färdigställd bjöds alla kurser på skolan in på vernissage och rundvisning. Intresset var stort och många deltagare gick hem med nya kunskaper i ämnet. Utställningen kommer att stå kvar på skolan en tid för att kunna visas för fler, till exempel besökare som kommer till skolan. Utställningen kommer även att visas i Pop-upfolkhögskolan i Skärholmens centrum i mars/april.

Hållbar utveckling & Migration och social hållbarhet

Är du nyfiken på kurserna som gjorde utställningen?

Här kan du läsa mer om våra kurser, som ämnesmässigt tangerar varandra i vissa moment.  Välkommen att ansöka! Nästa kursstart är 26 augusti 2024.