Filmkursen Steget in i branschen är tillbaka!

Har du redan grunderna i filmteknik och vill fördjupa dina kunskaper inom dokumentärt filmande? Nu återkommer kursen Steget in i branschen på Röda Korsets folkhögskola, en fortsättningskurs i dokumentärfilm med fokus på jobb och socialt påverkansarbete. Sök idag!
Publicerad: 23 feb 2023

Steget in i branschen kan du som har gått vår grundkurs i dokumentärfilm, Dokumentär i världen, eller har med dig motsvarande kunskaper sedan tidigare, fördjupa din kompetens inom dokumentärfilm. Det ingår både en kortare studieresa till Europa på hösten och en längre praktik och/eller projektarbete under våren.

Det dokumentära berättandet används idag inom allt ifrån reklamfilm, tv-reportage till biofilm. Du kommer att lära dig att genomföra professionella filmprojekt från start till mål och få kunskaper om hur du kan jobba inom olika delar av branschen.

Utbildningen kommer även att ge dig chansen att utveckla ditt samhällsengagemang genom film. Kursen samarbetar med skolans andra utbildningar och olika organisationer och ger dig inblick i frågor som mänskliga rättigheter, social hållbarhet, migration och klimatomställning.

Vårterminen är på distans och du praktiserar på ett filmbolag eller liknande.

Kursstart är den 24 augusti. Sök i god tid!