Ny kurs i Krisberedskap!

Lär dig grunderna i krisberedskap och hur vi kan möta klimatrelaterade kriser och social oro. Ny distanskurs med start i augusti.
Publicerad: 10 jun 2024

Vill du göra något konkret och vara på plats när något händer?

Den här distanskursen vänder sig till dig som vill få en god praktisk och teoretisk bas i beredskapsfrågor och hitta din väg till vidare engagemang och handling. Att ha kunskaper om beredskap och krishantering efterfrågas alltmer på arbetsmarknaden, oavsett yrkeskategori, och i privatlivet och civilsamhället likaså.

På kursträffarna på skolan genomförs praktiska moment, som t ex utbildningar i Första hjälpen och Psykologisk första hjälpen. Du blir genom detta en så kallad Krisstödjare inom Röda Korset. Som deltagare kommer du även att få möjlighet att praktisera dessa nya kunskaper direkt, genom att vi deltar i en stor krisövning på Arlanda, arrangerad av Röda Korset.

I den teoretiska delen fokuserar kursen på forskning om kris och katastrof och vilka konsekvenser de får i människors liv. Särskilt fokus kommer att ligga på klimatrelaterade kriser. Vi läser även om hur stadsplanering och städers omställning är viktiga redskap i krisförebyggande arbete och tar del av positiva exempel i Sverige och i världen. Social oro och hur vi bemöter den i samband med tex skjutningar är också en del av kursen.

Kursen ges på distans under en termin och har fyra träffar på skolan.

Läs mer om kursen och ansök

Vill du veta mer?

Här finns mer information för dig som vill plugga på folkhögskola