Boka in en förhandsvisning av årets kortdokumentärer

Röda korsets folkhögskola presenterar: Dokumentär i världen – Sju filmer! Vi vill gärna visa filmerna för en provpublik innan premiären, så passa på att bjuda in dokumentärfilmarna för en privat filmvisning med workshop.
Publicerad: 02 maj 2022

Röda korsets folkhögskola presenterar: Dokumentär i världen – Sju filmer

Den 15 maj har vi premiär för årets kortdokumentärer. Vi vill gärna visa filmerna för en provpublik, så om du vill bjuda in filmarna med sina filmer till er så kommer vi gärna ut och visar och samtalar kring dem. Här nedanför presenteras filmerna i korthet. Kontakta Birger Nilsson, lärare på dokumentärfilmskursen så berättar han mer och förmedlar kontakten till filmarna. Birger.nilsson.redcross.se  070-2693220

Bland sprickorna ett hem.jpg

Film 1: Bland sprickorna ett hem (ca 25 min)

I Kiruna går sprickorna rakt genom staden. På grund av gruvbrytningen måste husen och historierna rivas för att flyttas till en ny plats. För vissa är detta ett nytt spännande kapitel - för andra innebär det en stundande katastrof. I denna dokumentärfilm försöker Kirunabor att finna svaret på frågan “vad är ett hem?”

Utbytet dokumentärfilm.jpg

Film 2: Utbytet (ca 20 min)

Ida är en gymnasielärare i Hammarby Sjöstad, som oroas över gängvåldet i Stockholm. En kväll åker hon till det enligt polisen ”särskilt utsatta området” Tensta för att nattvandra tillsammans med andra vuxna. Syftet är att skapa trygghet för unga, men utfallet av engagemanget blir inte som hon väntat sig...

Gammelskogen dokumentärfilm.jpg

Film 3: Gammelskogen (25 min)

Följ med in i den hotade ” Gammelskogen” och möt dess innevånare. I filmen får vi också träffa biologer, aktivister, samer, skogsägare som alla har en relation till en skog som måste räddas.

Havet Dokumentärfilm.jpg

Film 4: Havet min tröst (ca 20 min)

En fridykare, en surfare och en vinterbadares historier flätas samman i en dokumentärfilm om havets lugnande kraft.

De har alla mött svårigheter i livet men hittar glädjen och energin i havet. Hur påverkas vårt mående av havet och vilken betydelse har havet för människor?

Överlevnad dokumentärfilm.jpg

Film 5: Överlevnad (ca 20 min)

En film om tankar kring att hantera kris och överlevnadssituationer.

Vad händer när livet är hotat?  Hur kan man förbereda sig för livshotande situationer?  Vad krävs för att klara sig? I den här filmen får du träffa personer som tänkt lite mera och har erfarenhet kring frågan om överlevnad.

Sexpress.jpgFilm 6: Sexpress (ca 25 min)

I en idealvärld skulle allt sex vara enbart njutningsfullt, härligt, tryggt - och ömsesidigt. Tyvärr är verkligheten en annan och många upplever press kring sex på olika sätt. Men varför är det så svårt att säga nej till sex vi egentligen inte vill ha? Och varför är det så vanligt att ett nej som faktiskt sägs inte respekteras? "Sexpress" är en film om sexuell press, dess orsaker och konsekvenser.

Film 7: Kommer att läggas upp inom kort