Dags för Pop-up folkhögskola igen

Nu kör vi för tredje året i rad en "Pop-up folkhögskola" i SKHLM. En fantastisk mötesplats mitt i Skärholmens centrum.
Publicerad: 13 mar 2023

Kom och träffa oss i Skärholmens centrum!

Ta chansen att träffa lärare, deltagare, studievägledare med flera från Röda Korsets folkhögskola mitt i Skärholmen. Du får lära dig mer om folkhögskola som utbildningsform, delta i roliga event och ställa alla frågor du vill. Även andra aktörer kommer att delta, som Jobbtorg Unga Skärholmen, Studiegården, Medborgarvärdar, hälsoinformatörer, Röda Korsets ungdomsförbund, Röda Korsets högskola och Svenska Röda Korset med flera.

Du hittar oss i lokalen bredvid Bastard Burgers ut mot torget, i SKHLM vardagar mellan 22 mars och 5 maj. Aktuellt program finns här nedanför. Vi kommer att uppdatera programmet vartefter programpunkter fastställs. Mycket roligt kommer att hända, så håll utkik!

Program Pop-up folkhögskola

Vecka 12

Onsdag 22 mars - Pop-upen öppnar!
Kl 12.45 "Ett steg framåt och ett steg bakåt" Interaktiv workshop på temat intersektionalitet och privilegier med deltagare från allmän kurs på Röda Korsets folkhögskola. Ledare Meral Onmaz.
Torsdag 23 mars - Kl 10-11 Kursen "Aktiv i Sverige" har svenskalektion med Torbjörn. Tema: Veckans ord och bra musik!
Kl 12 och framåt - Dokumentärfilmfestival i samarbete med Stockholm City Filmfestival
Fredag 24 mars - Dokumentärfilmfestival i samarbete med Stockholm City Filmfestival

Vecka 13

Tisdag 28 mars - Jobbtorg Unga Skärholmen, Drop-in kl.13-16
Drop-in bostadsvägledning med medborgarvärdarna kl 14-15
Onsdag 29 mars - Kom och träffa skolans rektor Ulrika Sandin kl 13-15 tillsammans med kursen Sikta mot högskolan. Ta chansen att ställa dina frågor till deltagare och lärare.
Torsdag 30 mars -
Mässa med Stockholms folkhögskolor kl 14-17. Sex av Stockholms folkhögskolor berättar om sina utbildningar. Fika

Vecka 14

Tisdag 4 april - Kom och träffa Röda Korsets folkhögskolas rektor Ulrika Sandin kl 10-12
Jobbtorg Unga Skärholmen, Drop-in kl.13-16
Läxläsning med Studiegården kl 15.30-19
Onsdag 5 april
Kl 9-11.30 Utbyten och projekt på Röda Korsets folkhögskola. Vi får ta del av kursernas erfarenheter från projekten Min Story-Vår agenda och Erasmus+.
Kl. 16-18 Kvinnofika, arrangör; Medborgarvärdarna i Skärholmen
Torsdag 6 april - Kl 14-16 "Goda vanor för ett friskare liv" Träffa hälsoinformatörer från Regionalt Cancercentrum

Vecka 15

Tisdag 11 april - Jobbtorg Unga Skärholmen, Drop-in kl.13-16
Drop-in bostadsvägledning med medborgarvärdarna kl 14-15
Läxläsning för dig på grundskolan och gymnasiet med Studiegården kl 15.30-19

Torsdag 13 april - Kl 14-16 "Goda vanor för ett friskare liv" Träffa hälsoinformatörer från Regionalt Cancercentrum

Vecka 16

Måndag 17 april - "Matlyftet" - Dietist, hemstjänstchef och Äldrefältare från stadsdelen berättar om ett kostprojekt som riktar sig till äldre. Provsmakning av nyttigt mellanmål! kl 14-16
Tisdag 18 april - Jobbtorg Unga Skärholmen, Drop-in kl.13-16
Läxläsning för dig på grundskolan och gymnasiet med Studiegården kl 15.30-19.30
Onsdag 19 april - Läxläsning för dig på grundskolan och gymnasiet med Studiegården kl 15.30-19.30
Torsdag 20 april - Kl 11-13 "Goda vanor för ett friskare liv" Träffa hälsoinformatörer från Regionalt Cancercentrum
ÖPPET HUS kl 15 - 18.  Kom och träffa lärare och deltagare från skolans olika kurser! Vi bjuder på fika & god stämning :)

Vecka 17

Tisdag 25 april - Jobbtorg Unga Skärholmen, Drop-in kl.13-16
Drop-in Bostadsvägledning med medborgarvärdarna kl 14-15
Läxläsning för dig på grundskolan och gymnasiet med Studiegården kl 15.30-20
Onsdag 26 april - Läxläsning för dig på grundskolan och gymnasiet med Studiegården kl 15.30-20
Röda Korsets ungdomsförbund, RKUF, är på plats och berättar om sin verksamhet. Gratis medlemsskap för dig under 30! Kom förbi och säg Hej eller spela Dilemmaspelat från verksamheten På Flykt. Give-aways utlovas! Kl 17
Torsdag 27 april - Kl 14-16 "Goda vanor för ett friskare liv" Träffa hälsoinformatörer från Regionalt Cancercentrum
Första hjälpen/Hjärt-lungräddning BARN - Gratis utbildning med Svenska Röda Korset. Kl 18-21.15 Lär dig rädda ditt barns liv. Anmäl dig här
Fredag 28 april
- Kl 10.30-13.00  HÅLLBARHETSDAG med kursen i Hållbar utveckling och vänner! DIY hydroponisk odling, klimatbudget, morotskaka, och inbjudna gäster. Bland annat Fältbiologerna. Missa inte!

Vecka 18

Tisdag 2 maj - Jobbtorg Unga Skärholmen, Drop-in kl.13-16
Läxläsning för dig på grundskolan och gymnasiet med Studiegården kl 15.30-20
Första hjälpen/Hjärt-lungräddning - Gratis utbildning med Svenska Röda Korset. Kl 18-21.15  Anmäl dig här
Onsdag 3 maj - Kläd-pryl och sticklingsbytardag! Ta med saker och kläder som du inte använder längre och byt till dig något som du behöver. Recycling är framtiden! 10.30-13.30 För mer info mejla: mirabel.joshi@redcross.se
Läxläsning för dig på grundskolan och gymnasiet med Studiegården kl 15.30-20
Torsdag 4 maj - Dokumentärfilmsvisning! Är du nyfiken på våra dokumentärfilmskurser? Passa på att komma förbi och titta på film & ställa frågor. Kl. 14 Vi visar filmen "Nattvandrarna" gjord av förra årets kursdeltagare, som har vunnit första pris på Stockholms kortfilmsfestival!!
Röda Korsets Högskola berättar om sina sjuksköterskeutbildningar kl 13-15.
Fredag 5 maj -
Migrationskursen presenterar påverkansarbeten som de arbetat med under kursen Kl 10-12

"VÅR NÄSTA GENERATION-ska vara fri från brott" Allmän kurs på Röda Korsets folkhögskola har bjudit in idrottsföreningarna Vårby boxning och Svensk-Palestinska Fotbollsföreningen (SPFF) att berätta om sin ungdomsverksamhet. Vi bjuder också på pingis, snacks och dryck! 5 maj kl 13.30-15.00 Arrangör: Röda Korsets folkhögskola inom projektet "Min story - Vår agenda".

Programmet uppdateras löpande!