Lärt mig massor om kommunikation och projektledning

Matilda läser kursen Genus & mänskliga rättigheter på Röda Korsets folkhögskola, och är väldigt nöjd med sitt val av utbildning.
Publicerad: 04 apr 2022

Matilda tycker att alla borde läsa på folkhögskola - Våga prova!

- Att läsa här har gett mig självförtroende och massor av bra kunskaper i hur man jobbar med kommunikation, media och praktisk projektledning, säger Matilda.

- Jag sökte kursen för att jag är intresserad av frågor om genus, feminism och jämställdhet. Jag var väldigt skoltrött i gymnasiet och fast jag gick estetisk linje var min kreativitet helt död. Här på skolan har jag träffat likasinnade och våra diskussioner blir så fina, för de är nyanserade. Jag får olika perspektiv och kan testa mina idéer och tankar tillsammans med de andra i gruppen.

- Det är nästan som att vi leker fram ny kunskap så min kreativitet har fått en nystart. På kursen lär vi oss göra poddar, jobba med sociala medier, hålla workshops och vi har testat på att filma. Jag har fått mycket bättre självförtroende och känner att jag idag kan jobba med projektledning, kommunikation och media. Jag är väldigt intresserad av foto och håller just nu på att göra en fotoutställning.

Matilda tycker att alla borde läsa på folkhögskola.

- Att få läsa ett ämne som du är intresserad av utan att behöva pressas och stressas av tentor och inlämningsuppgifter är så befriande. Du kan använda kursen hur du vill, både under kursen och i framtiden. Poddarna vi gjort på kursen har vi alla gjort utifrån vilka intressen vi har. Man får chansen att nörda in sig i sitt intresse.

- Våga pröva, säger Matilda. Du hittar dig själv och lär dig att du klarar saker och att det blir bra. Idag behöver jag inget betyg för att veta att när det jag gjort är bra.

Vill du också gå på Röda Korsets folkhögskola? Ansök redan idag. Kurserna börjar i augusti.