Tips på yrkesutbildning - Paralegal

Paralegal

Grundläggande behörighet för YH samt särskilda behörigheter (alla dessa behörigheter går att läsa hos oss på Röda Korsets folkhögskola)

• Sv/Sva 2
  • Eng 6
  • Ma 2

Som paralegal jobbar du med olika myndighetskontakter, upprättar avtal, bistår vid förlikningar och skriver olika protokoll och minnesanteckningar vid möten. Du kan arbeta både på en advokatbyrå eller på ett större företags juridiska avdelning. Du kan också jobba inom offentlig verksamhet som till exempel i en domstol och kan då arbeta med enklare handläggning och upprätta domar.

Som paralegal är det mycket eftertraktat att prata fler språk än svenska.

Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment. Ungefär 30% av utbildningen är praktik (LIA, lärande i arbete). Under LIA är du ute på en riktig arbetsplats och får testa på alla delar av yrket. Många får jobb på sin praktikplats