#väljfolkhögskolan

Publicerad: 05 nov 2022

”Testa. Även om det inte fungerade i gymnasiet så är det här en miljö med mindre stress och mer utrymme att vara sig själv på.” Det säger Elisabeth till dig som funderar på att välja folkhögskola.

”Jag valde att börja på folkhögskola för att jag bara hört positiva kommentarer från nära och bekanta som gjort det. Jag har pluggat på universitetet och letade efter något där man jobbade nära lärarna och där det var viktigt med närvaro.”

”Det bästa med folkhögskola är pingis på rasterna, accepterande omgivning, diversitet, fokus på mjuka värden och de relationer man skapar.”

”Demokrati för mig är möjligheten att påverka, i det stora och det lilla. Två konkreta exempel på att folkhögskola och demokrati hänger ihop är att klassen (i den mån det passar) är med och bestämmer examinationsform, och vi har klassråd där representanter från varje klass ser till att gapet mellan ledningen och elever inte blir för stort.”