Tips på yrkesutbildning - Underhållstekniker

Underhållstekniker

Grundläggande behörighet för YH (olika skolor har olika behörighet men Campus Telge har endast grundläggande behörighet som krav).

Som underhållstekniker har du ett omväxlande jobb där arbetsuppgifterna varierar från vanligt underhåll av olika avancerade system till felsökning och installationer av olika system. Din arbetsplats är ofta inom industrin och företag som samarbetar med skolan är tex Scania och AstraZeneca. Efter utbildningen kan du arbeta som bland annat drifttekniker, underhållsingenjör och servicetekniker. Det råder stor brist på utbildad personal!

Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment. Ungefär 30% av utbildningen är praktik (LIA, lärande i arbete). Under LIA är du ute på en riktig arbetsplats och får testa på alla delar av yrket. Många får jobb på sin praktikplats