Tips på yrkesutbildning - Redovisningskonsult

Redovisningskonsult

Endast grundläggande behörighet för YH (yrkeshögskola).

I Stockholm ges utbildningen på Företagsekonomiska institutet men finns att läsa på distans från andra orter också.

Tycker du om matematik, ordning och reda samt är stresstålig så är kanske redovisningskonsult något för dig. I jobbet ingår arbetsuppgifter som redovisning, bokföring, deklarationer och kontakt med olika myndigheter. Din arbetsplats kan både vara hos ett stort företag som en del av ett team eller mer självständigt i ett mindre företag eller som konsult.

Som redovisningskonsult kan du också jobba som bland annat redovisningsekonom, redovisningschef och controller. Framtiden för redovisningskonsulter ser ljus ut och prognoser säger att det är lätt att få jobb.

Under utbildningen har du ungefär 30% praktik, LIA (Lärande i arbetslivet). Många får efter sin utbildning jobb på sin praktikplats.