Tips på yrkesutbildning -behandlingspedagog

Behandlingspedagog

Endast grundläggande behörighet för YH (skiljer sig mellan skolorna)

Utbildningen bedrivs på distans med några fysiska träffar i Nynäshamn.

Som behandlingspedagog jobbar du med människor som befinner sig i olika utsatta situationer. Det kan till exempel handla om människor med missbruk eller psykisk ohälsa. För att trivas i jobbet som behandlingspedagog behöver du vara trygg i dig själv, vara strukturerad och ha en vilja att hjälpa människor. Efter utbildningen kan du jobba som till exempel behandlingsassistent och socialpedagog. Arbetsplatsen kan vara bland annat behandlingshem, kriminalvården, inom psykiatrin eller på en skola.

Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment. Ungefär 30% av utbildningen är praktik (LIA, lärande i arbete). Under LIA är du ute på en riktig arbetsplats och får testa på alla delar av yrket. Många får jobb på sin praktikplats.