Tips på yrkesutbildning - Skärgårdskapten

Publicerad: 15 nov 2022

Skärgårdskapten

Yrkesutbildning

2 år (400 YH-poäng). Kursstart september 2023.

CSN-berättigad. Högskolenivå (avseende veckor som används på CSN). Utbildningen är avgiftsfri.

Endast grundläggande behörighet för YH (yrkeshögskola) samt godkänt läkarintyg för sjöpersonal.

Utbildningen finns på två ställen i Sverige; i Stocksund (Sthlm) där utbildningen är platsbunden och i Härnösand där utbildningen delvis är på distans.

Beskrivning

Som skärgårdskapten är du ansvarig för fartyget och behöver ta ansvar för många olika delar av verksamheten. Yrket passar dig som vill jobba till sjöss och ändå ha nära hem eftersom en skärgårdskapten ofta jobbar med till exempel vattenburen kollektivtrafik eller olika typer av transporter. Du behöver tycka om teknik, att ta ansvar och ha en känsla för service.

Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment. Ungefär 30% av utbildningen är praktik (LIA, lärande i arbete). Under LIA är du ute på en riktig arbetsplats och får testa på alla delar av yrket. Många får jobb på sin praktikplats

För mer information besök den här sidan: Hitta utbildning - Yrkeshögskolan